Mamo, Tato!
Babciu, Dziadku!
Ciociu! Wujku!
Dziecko z mutyzmem wybiórczym potrzebuje: |
Dlatego: |
|
|
Pomocy |
O Staraj się zidentyfikować jego trudności i znajdź profesjonalną pomoc. Mutyzm wybiórczy nie minie samoistnie, dziecko z niego „nie wyrośnie”. |
|
|
Wsparcia i zrozumienia |
O Powiedz mu, że rozumiesz, jak trudne jest dla niego mówienie i jesteś gotowa/y pomóc mu w pokonywaniu milczenia. Daj mu do zrozumienia, że może liczyć na Twoją pomoc. |
|
|
Bliskiej, zaufanej relacji, opartej na poczuciu bezpieczeństwa |
O Szanuj wszystkie jego emocje i nie umniejszaj ich znaczenia. Doceń, że dziecko dzieli się nimi z Tobą. |
O Nie stosuj wobec niego trików, sztuczek i forteli. Bardzo łatwo jest stracić zaufanie dziecka, zaś bardzo trudno jest je odbudować. |
|
|
|
Wrażliwości i wyczucia |
ONie wystawiaj go na zbyt duże próby. |
O Powstrzymaj się od zbyt entuzjastycznej reakcji na jego sukcesy. Chwalenie w obecności innych osób może wzmagać napięcie i powodować regres. |
|
|
|
Poczucia własnej wartości i pewności siebie |
ODaj mu do zrozumienia, że jest ważne poprzez pytanie go o jego zdanie, dawanie przestrzeni do bycia, mimo, że milczy. |
O Traktuj je na równi z rodzeństwem. Odpowiednia dawka wyzwań i oczekiwań, którym będzie w stanie sprostać sprawi, że poczuje swoją siłę. O Wspieraj je w byciu samodzielnym. |
|
|
|
Poczucia, że jest dla Ciebie ważne |
O Nie pomijaj go w rozmowach z innymi osobami, dawaj mu okazję do wyrażania siebie, nie tylko za pomocą słów, np. poprzez gesty, mimikę, pisanie, rysowanie, itp. |
|
O Jeśli wciąż milczy, komentuj to, co się dzieje, opowiadaj mu, odzwierciedlaj jego uczucia, pokazuj mu, że jest dla Ciebie ważne, a jego obecność miła. |
|
|
Cierpliwości i niewywierania presji na mówienie, która odnosi przeciwny efekt |
O Nie obwiniaj się, jeśli dziecko nie rozmawia np. z członkami dalszej rodziny. Milczenie to objaw choroby, a nie okazywanie niechęci wobec kogokolwiek. O Zwroty szczególnie trudne to „dzień dobry”, „dziękuję”, „przepraszam”, ponieważ skupiają uwagę innych osób. |
Okazji do komunikowania swoich potrzeb, opinii, niekoniecznie poprzez mowę |
O Stwarzaj sytuacje, w których dziecko będzie miało możliwość podjęcia decyzji, wyrażenia swojego zdania, dokonania wyboru. O Kształtuj w nim „tożsamość mówiącego”, czyli osoby, która aktywnie bierze udział w kontaktach z innymi ludźmi. Jego milczenie wynika z lęku, a nie braku umiejętności lub chęci do obcowania z otoczeniem. |
|
|
Skoordynowanej pomocy specjalisty, nauczyciela, rodziców |
O Dbaj o swoje zaangażowanie w pomoc dziecku. |
|
|
Poszanowania jego trudności |
O Unikaj rozmów na jego temat w jego obecności. Rozmawiaj z nauczycielami/terapeutami na osobności. |
|
|
Rodziców, którzy będą dla niego solidnym wsparciem |
O Zadbajcie także o swoją relację oraz indywidualne potrzeby, dajcie sobie prawo do odpoczynku, prywatności, intymności, a także do zdystansowania się od otaczających Was problemów. Dziecko będzie mogło wtedy czerpać siłę od Was. O Wyznaczaj mu rozsądne granice, które pomogą mu lepiej zrozumieć jak funkcjonuje świat i ludzie. Jasne zasady dadzą mu poczucie bezpieczeństwa oraz naucza radzić sobie z frustracją. |
|
|
Ułatwień w komunikowaniu się z innymi dziećmi |
O Stale poszerzaj krąg osób, w towarzystwie których dziecko czuje się gotowe mówić, np. poprzez kameralne spotkania w domu (uzgadniaj z dzieckiem listę gości). |
O Wspieraj je podczas niecodziennych sytuacji, np. przyjęć, wyjazdów, wszelkich znaczących zmian w wypracowanej dotychczas rutynie. |
|
|
|
Ułatwień we wchodzeniu w nowe otoczenie |
O Zaproś jego nauczyciela/wychowawcę do domu, aby nabrało do niego zaufania, a także żeby tę nową, bezpieczną relację przenieść na grunt przedszkola/szkoły. |
|
|
Ułatwień w zaspokajaniu potrzeb fizjologicznych |
O Pytaj nauczycieli, czy je, pije, odwiedza toaletę podczas pobytu w przedszkolu/szkole. |
|
|
Obniżenia poziomu lęku |
O Zapewnij dziecku wyciszenie, relaks i zadbaj o jego spokojny sen. |
O Wprowadź elementy rutyny, przewidywalny plan dnia, zasady. |
|
|
|
Spontaniczności, rozluźnienia |
O Zachęcaj do spontaniczności poprzez różne aktywności. |
O Staraj się rozluźnić atmosferę w domu, żartuj, wykorzystuj swoje poczucie humoru. |
|
OUnikaj nacisku na perfekcyjne wykonywanie zadań. Dziecko potrzebuje pewności, że popełnianie błędów nie musi wiązać się z negatywną oceną (np. poproś o wykonanie jak najbrzydszej pracy). |
|
O Angażuj dziecko w zadania, które można wykonać na wiele równie dobrych sposobów, w których nie istnieje jedna, właściwa odpowiedź. |
Niniejszy artykuł jest chroniony prawami autorskimi przez Poradnię Terapii Mutyzmu „Mówię!”. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Prawa do zdjęcia należą do katemangostar / Freepik