Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Dziecko z mutyzmem wybiórczym w mojej klasie | Dzieci | Artykuły | Poradnia Terapii Mutyzmu "Mówię"
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

JESTEŚ TUTAJ: Strona Główna Artykuły Dziecko z mutyzmem wybiórczym w mojej klasie


05 listopad 2018
Autor artykułu:
45
Dziecko z mutyzmem wybiórczym w mojej klasie

Wpis ten dedykujemy wszystkim nauczycielom, którzy dowiedziawszy się, że mają lub będą mieli w klasie dziecko z mutyzmem wybiórczym, zaczęli zastanawiać się:

„Jak mogę jej/mu pomóc?”

Pytanie to jest kluczowe w niesieniu pomocy dziecku, które milczy z powodu lęku. Uruchamia ono cały proces wsparcia w walce z tym podstępnym zaburzeniem. A zatem: „CO Z TYM ZROBIĆ?”

1. DOWIEDZIEĆ SIĘ!

Świadomość natury, przyczyn, czynników wspierających i hamujących proces terapii znacząco wpływa na planowany i spontaniczny sposób postępowania z dzieckiem. Nauczyciel, który WIE, że dziecko z MW milczy z powodu paraliżującego lęku, a nie dlatego, że się uparło, sprawdzi jego wiedzę np. podczas przerwy, a nie na forum klasy.

2. POZNAĆ DZIECKO I JEGO EDUKACYJNĄ HISTORIĘ

Obraz mutyzmu wybiórczego u każdego dziecka jest nieco inny – trudności towarzyszące temu zaburzeniu są niekiedy bardzo liczne i objawiają się z różną intensywnością. Dobra znajomość konkretnego dziecka i jego trudności pozwala dostosować oddziaływania celnie odpowiadające na jego potrzeby. Co więcej, dobra znajomość historii przebiegu tego zaburzenia pomaga zaprojektować kolejne, spójne oddziaływania.

3. NAWIĄZAĆ KONTAKT Z RODZICAMI/OPIEKUNAMI

Skarbnicą wiedzy na temat dziecka są jego rodzice, a korzystanie z tego zasobu pozwala zaoszczędzić cenny czas w poznawaniu dziecka. Co więcej, pozwala sporządzić pełny obraz psychologiczny dziecka i jego rodziny, a ten potrafi być bardzo różny w zależności od okoliczności, w których znajduje się dziecko.

4. DOSTOSOWAĆ SWOJE STRATEGIE POSTĘPOWANIA

Ilość sposobów na dotarcie do dziecka z MW jest nieskończona. W praktyce nauczyciela bardzo często są to momenty, które niewykorzystane w odpowiedni sposób udaremniają nawiązanie wspierającej relacji będącej podstawą walki z lękiem i milczeniem.

5. WSPÓŁPRACOWAĆ ZE SPECJALISTAMI

Znajomość szerokiego spektrum dzieci z MW pozwala specjalistom zyskać kompleksowy ogląd tego zaburzenia. Bogate doświadczenie specjalisty jest zasobem, z którego nauczyciel może czerpać tyle, ile potrzebuje, by pomóc swojemu podopiecznemu.

6. CZERPAĆ MOC OD PROFESJONALISTÓW i DOŚWIADCZEŃ INNYCH NAUCZYCIELI KORZYSTAJĄC ZE SZKOLEŃ

Jakakolwiek pomoc dla dziecka z MW jest lepsza niż jej brak. Terapia MW to zestaw oddziaływań, które wspierają dziecko w najtrudniejszych obszarach funkcjonowania. Podane w przystępny sposób zasady postępowania można tak zaaranżować, aby być dla dziecka ważnym wsparciem.

Niniejszy artykuł jest chroniony prawami autorskimi przez Poradnię Terapii Mutyzmu „Mówię!”. Wszelkie prawa zastrzeżone.
 

Prawa do zdjęcia należą do Freepik
 

Informacje o autorze:

Reklamy

Reklama
Nabór dzieci do grup terapeutycznych w roku szkolnym 2017/2018
Zapisy do grup terapeutycznych dla dzieci + warsztaty psychoedukacyjne dla rodziców. Kontakt: 602-236-963.
Reklama
Mutyzm - szkolenia
Zapraszamy na nasze szkolenia w 2018 roku.