U każdego z dzieci z mutyzmem wybiórczym obraz tego zaburzenia może się nieco różnić. Dlatego tak ważne jest zintegrowanie dwóch obszarów wiedzy: na temat samego dziecka oraz mutyzmu wybiórczego. Służą temu nasze szkolenia.
Strategia pracy naszej Poradni zakłada, że dziecko z mutyzmem wybiórczym, oprócz terapii, powinno w możliwie szerokim zakresie otrzymywać pomoc od osób mających z nim bezpośredni i częsty kontakt. Są nimi rodzice, wychowawcy, nauczyciele, psycholodzy, pedagodzy, logopedzi, którzy mają z nim codzienny kontakt, np. w przedszkolu/szkole.
To właśnie te osoby, dzięki częstym kontaktom i systematycznej współpracy, bardzo dobrze znają sposób funkcjonowania dziecka: jego upodobania, trudności, a także inne okoliczności, które mogą mieć wpływ na jego rozwój. Wiedza ta jest niezbędna w tworzeniu strategii pomocy, który powinien ściśle odpowiadać na potrzeby i możliwości dziecka i jego rodziny.
Profesjonalna pomoc dziecku z mutyzmem wybiórczym powinna także opierać się na rzetelnej wiedzy i doświadczeniu specjalistów, mających doświadczenie w pomaganiu osobom zmagającym się z tym zaburzeniem. Dysponują oni wiedzą, którą dzielą się z osobami zaangażowanymi w pomoc dziecku. Ich ważną rolą jest także koordynowanie oddziaływań, których dziecko doświadcza niekiedy z wielu stron podlega.
Poprzez szkolenia w naszej Poradni specjaliści dowiadują się, jak w optymalny sposób zintegrować wiedzę na temat dziecka z wiedzą dotyczącą mutyzmu wybiórczego. Z naszej strony mogą zawsze liczyć na wsparcie w tej kwestii, czemu służy warsztatowy charakter szkoleń.
Niniejszy artykuł jest chroniony prawami autorskimi przez Poradnię Terapii Mutyzmu „Mówię!”. Wszelkie prawa zastrzeżone.