Relaks w terapii
Majówka już dobiegła końca. Dla Poradni był to czas pomocy rodzinom, które postanowiły zwrócić się do nas na konsultacje w związku z trudnościami utrudniającymi codzienne funkcjonowanie ich dzieci.
Długi weekend to dla wielu rodzin okazja, by połączyć wolny czas z pomocą dla dziecka, którego zachowanie budzi niepokój rodziców, czy nauczycieli. W ten sposób rodzice chcą pomóc zarówno dziecku – by przezwyciężyć lęk powstrzymujący je przed mówieniem, jak i sobie – by wiedzieć w jaki sposób wspierać je na co dzień.
Podczas majowych konsultacji pokazujemy rodzicom, jak z korzyścią dla dziecka z mutyzmem wybiórczym i pozostałych członków rodziny wykorzystać wakacyjny czas. Zwracamy szczególną uwagę na sposoby utrzymywania efektów terapii prowadzonej w ciągu roku szkolnego oraz pracy nad obszarami trudności dziecka.
Wakacje to przede wszystkim czas odpoczynku od codziennego rozkładu zajęć i pośpiechu. Należy jednak pamiętać, że zupełne odstąpienie od oddziaływań terapeutycznych na niekiedy nawet trzy miesiące może negatywnie wpłynąć na funkcjonowanie dziecka. Jest to czas, w którym pomimo przerwy w systematycznej terapii, dziecko może nadal robić postępy w pokonywaniu lęku.
Czas pozbawiony napięć jest doskonałą okazją do tego, by przy wsparciu bliskich osób dziecko podejmowało wyzwania na miarę swoich możliwości. Przy znacznym ograniczeniu stresogennych czynników dziecku łatwiej jest pokonywać swoje trudności w komfortowej atmosferze. Na przykładzie wakacji widzimy, jak ważny jest element relaksacji w terapii mutyzmu wybiórczego.
Dostrzegamy to przede wszystkim podczas wczasów terapeutycznych, gdy dziecko może rozwijać swoją spontaniczność i otwartość na doświadczenia – elementy, które za sprawą zaburzenia są zazwyczaj mocno stłumione. W bezpiecznej atmosferze, bez wywierania presji, dziecko z dużo większym prawdopodobieństwem zacznie wykorzystywać podawane mu okazje do nawiązywania kontaktów z osobami spoza najbliższego otoczenia. W krótkim czasie okazuje się, że dziecko zaczyna mówić do mamy innego dziecka, coraz częściej spędza czas z koleżankami pod opieką innych rodziców. Jego relacje poszerzają się, bagaż pozytywnych doświadczeń wzrasta, wzmacnia się poczucie bezpieczeństwa i poczucie sprawstwa, zaś rodzice dostrzegają, jak samodzielne potrafi być ich dziecko. Odkrywa się prawdziwa tożsamość dziecka, którego sposób bycia przestaje być definiowany i narzucany przez zaburzenie.
Podczas wakacji nadarza się mnóstwo okazji do tego, by dostarczać dziecku możliwości kontaktu z dziećmi i dorosłymi spoza rodziny, poszerzać krąg zaufanych osób, by trenować jego samodzielność i sprawczość (np. podczas zakupów). Bardzo często wakacyjne oddziaływania są realizowane z udziałem osób, które pracowały wspólnie podczas roku szkolnego, będąc niejako kontynuacją grupy terapeutycznej. Rodziny te często spotykają się np. podczas wspólnych spacerów czy wyjść na lody, dzięki czemu dzieci stale poszerzają obszary, w których mogą funkcjonować bez obciążenia lękiem wywołanym przez mutyzm wybiórczy. Podsumowując, celem wakacji jest odpoczynek, który będzie uwzględniał element terapeutyczny.
Niniejszy artykuł jest chroniony prawami autorskimi przez Poradnię Terapii Mutyzmu „Mówię!”. Wszelkie prawa zastrzeżone.