Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Rozmowa o lęku przed mówieniem | Rodzina | Artykuły | Poradnia Terapii Mutyzmu "Mówię"
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

JESTEŚ TUTAJ: Strona Główna Artykuły Rozmowa o lęku przed mówieniem


00 0000
Autor artykułu:
195
Rozmowa rodzica z dzieckiem na temat lęku przed mówieniem jest istotnym elementem w pracy nad
mutyzmem wybiórczym.

Dzięki niej dziecko może poczuć wsparcie ze strony opiekuna, wie, że nie jest pozostawione z tym wyzwaniem same sobie.

Odpowiednio przeprowadzona rozmowa jest również wyrazem dbałości o stabilne poczucie własnej
wartości dziecka. Już nie musi ono myśleć, że coś jest z nim nie tak, że jest inne od pozostałych dzieci.
Dzieci odczuwają różne lęki: przed ciemnością, pająkami – dziecko z mutyzmem wybiórczym czuje lęk
przed mówieniem.

Jest to także moment, w którym dajemy nadzieję, że aktualne trudności nie będą ciągnęły się w
nieskończoność i co równie cenne, stanowi dowód wiary rodzica w dziecko, że jest ono w stanie z
czasem z nimi sobie poradzić.

W ten sposób pomagamy mu zrozumieć dany stan, określić towarzyszące mu uczucia, zrozumieć
siebie. W końcu dziecko może poczuć ulgę, bo zdejmujemy z niego napięcie.

I nareszcie możemy wpłynąć na to w jaki sposób postrzega ono samo siebie. Oddzielamy doznawany
lęk od kształtującej się tożsamości dziecka. Staje się on czymś odrębnym od JA dziecka, a nie jego
częścią.

Łatwo powiedzieć, trudniej zrobić… Przeprowadzenie takiej rozmowy może okazać się niełatwym
zadaniem, warto się do niej zatem dobrze przygotować. Aby ułatwić ten proces, przygotowaliśmy
zestawienie książek oraz zeszytów ćwiczeń. Wskazane pozycje mogą posłużyć za pomóc w odbyciu
takiej rozmowy z dzieckiem. Mogą posłużyć za pretekst do jej nawiązania. Niekiedy łatwiej też
dziecku otworzyć się opierając dialog na przykładzie innej osoby, a w tym przypadku bohatera z
książki.

  • Basia i przedszkole (Zofia Stanecka) - książka o różnicach, akceptacji i o tym, że każdy ma coś do zaoferowania. Gdzie główna bohaterka- rezolutna Basia, zaprzyjaźnia się w przedszkolu z milczącą dziewczynką.

  • O zajączku Filipie, który ze strachu dokonał wielkich czynów (Elżbieta Zubrzycka) - inspirująca pozycja o przekuwaniu swoich słabości w mocne strony. Ukazująca jak wiele może zdziałać wiara w siebie oraz uświadamiająca, że aby stać się odważnym najpierw trzeba się bać.

  • Mam na imię Eliza i nie mówię w szkole (Lucy Nathanson) – książka, w bezpośredni sposób nawiązująca do tematyki mutyzmu wybiórczego. Autorka poprzez postać głównej bohaterki zmagającej się z tym zaburzeniem lękowym ukazuje jakie emocje towarzyszą jej na co dzień oraz jakimi sposobami stara się przezwyciężać lęk.

  • Strach i pogromca potworów (Wojciech Kołyszko i Jovanka Tomaszewska) – pozycja oswajająca strach. Odkrywająca jego dwa oblicza to mobilizujące i destrukcyjne. W pierwszej części znajduję się opowiadanie a w drugiej ćwiczenia pomagające z nim sobie radzić.

  • Jesteś ważny Pinku! (Urszula Młodnicka i Agnieszka Waligóra) – książka o poczuciu własnej wartości. Ucząca dziecko, że każdy z nas jest ważny i wyjątkowy, że nie trzeba być idealnym, warto próbować nowych rzeczy, wybaczać sobie błędy oraz że ma się wpływ na swoje samopoczucie.

  • Co zrobić, gdy się martwisz (Dr Dawn Huebner) – poradnik zawierający zadania i techniki radzenia sobie z lękiem skierowane wprost do dziecka.

  • Ćwiczenia na pokonanie lęku (Imogen Harrison) - książka dla dzieci w wieku 7-11 lat. Zawiera zestaw różnorodnych ćwiczeń pomagających zrozumieć istotę lęku i uświadamiających co można z tym zrobić.

Te książki to tylko część dostępnej literatury, ale z pewnością stanowią dobrą bazę do
prowadzenia motywującej rozmowy z dzieckiem z MW. Pamiętajmy, że to co nazwane, to
oswojone.

Informacje o autorze:

Reklamy

Reklama
Nabór dzieci do grup terapeutycznych w roku 2020
Zapisy do grup terapeutycznych dla dzieci + warsztaty psychoedukacyjne dla rodziców. Kontakt: 602-236-963.
Reklama
Mutyzm - szkolenia
Zapraszamy na nasze szkolenia w 2020 roku.