Z czym zmagają się rodzice dzieci z mutyzmem wybiórczym
Nowy rok szkolny to wyzwanie nie tylko dla dziecka, ale również dla jego rodziców. Nowy etap w życiu niesie ze sobą wiele pytań, wątpliwości, a także obaw, szczególnie jeśli dziecko przejawia szczególne potrzeby, tak jak dzieci z mutyzmem wybiórczym.
Rodzice mogą martwić się tym, jak dziecko sobie poradzi w nowych okolicznościach, zarówno pod względem edukacyjnym, jak również społecznym. W ich myślach pojawiają się pytania, takie jak:
Czy dobrze zaaklimatyzuje się po wakacjach, w nowym miejscu?
Jak dziecko odnajdzie się w otoczeniu nowych dzieci, czy nawiąże przyjaźnie?
Czy nauczyciele będą w stanie rozpoznać potrzeby dziecka i odpowiedzieć na nie?
Czy będzie w stanie pokazać, co potrafi? Czy jego wiedza i umiejętności zostaną sprawiedliwie ocenione?
Jak nawiązać współpracę z nauczycielami?
Czego od strony formalnej można oczekiwać od systemu edukacji i zdrowia?
Którzy dokładnie specjaliści mogą pracować z dzieckiem?
Kto będzie koordynował pomoc dla dziecka?
Na początku roku szkolnego rola rodziców jest podwójnie trudna, ponieważ muszą zadbać nie tylko o dziecko i zapewnienie mu odpowiedniej pomocy, ale także o siebie i często pozostałe rodzeństwo. Rodzic jest bowiem źródłem siły, z której dziecko może czerpać, gdy znajdzie się w trudnej sytuacji, również wtedy, gdy rodzica nie ma obok. Mimo, że rodzic nie zawsze może bezpośrednio wspierać dziecko w trudnej sytuacji, to jest w stanie wyposażyć dziecko w siłę, dzięki której poradzi sobie ono samodzielnie lub z pomocą innej osoby.
Niesienie skutecznej pomocy dziecku z mutyzmem wybiórczym w placówce edukacyjnej wymaga współpracy ze strony nauczyciela. Kwestia ta często jest źródłem niepokoju rodziców, dlatego warto skupić się na rozwiązaniach, które mogą ją ułatwić i udoskonalić:
- Konsultowanie sytuacji dziecka ze specjalistami znającymi problematykę mutyzmu wybiórczego.
- Posiłkowanie się opiniami i zaświadczeniami specjalistów, którzy dotychczas pracowali z dzieckiem.
- Wcześniejsze nawiązanie kontaktu z nauczycielem/wychowawcą.
- Wyposażenie nauczyciela w niezbędną wiedzę poprzez szkolenia i warsztaty.
Nade wszystko warto pamiętać, że zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 roku w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. 2013 poz. 532) placówka ma obowiązek rozpoznać trudności dziecka i otoczyć je opieką psychologiczno-pedagogiczną. Rodzice i dziecko mają prawo oczekiwać pomocy dostosowanej do potrzeb wynikających z mutyzmu wybiórczego i innych trudności.
Niniejszy artykuł jest chroniony prawami autorskimi przez Poradnię Terapii Mutyzmu „Mówię!”. Wszelkie prawa zastrzeżone.