Pomóc dzieciom z mutyzmem wybiórczym możesz również poza gabinetem terapeuty i szkołą. Warto rozwijać pasje i zainteresowania swoich pociech, dlatego dobrym pomysłem może być dobranie odpowiednich zajęć pozalekcyjnych. Nie wolno jednak zapominać o tym, że mutyzm wybiórczy jest zaburzeniem lękowym i dla dzieci zmagających się z tym zaburzeniem czas spędzony poza domem, w dużym gronie, stanowi spory wysiłek nie tylko fizyczny, ale i psychiczny! Zanim stanie się przed wyborem zajęć dodatkowych, należy wsłuchać się w potrzeby dziecka. Wyciszenie i odpoczynek są równie potrzebne w życiu każdego z nich.
Istotną kwestią jest też plan terapeutyczny dziecka. Aktywności pozalekcyjne powinny z nim współgrać, dlatego warto skonsultować swój wybór ze specjalistą. Jeśli się okaże, że zajęcia hamowałyby postępy osiągane w terapii lub też ich forma nie pasowałaby do potrzeb psychicznych dziecka, należy poszukać innej alternatywy. Zdrowie dziecka jest najważniejsze.
Co wziąć pod uwagę przy wyborze zajęć dodatkowych?
- liczebność i wiek członków grupy (dzieci z mutyzmem wybiórczym lepiej poczują się w małej grupce i wśród rówieśników czy uczestników w zbliżonym do nich wieku),
- częstotliwość zajęć (przebywanie poza domem i wchodzenie w nową grupę ludzi to już ogromny wysiłek, zadbaj o to, by te spotkania nie były częściej niż 1-2 razy w tygodniu,
- stałe elementy zapewniające poczucie przewidywalności i bezpieczeństwa (ten sam prowadzący, skład, dokładny plan zajęć, rytuał powitania i pożegnania),
- niski poziom ekspozycji (dziecko poczuje się lepiej, gdy nie będzie brało udziału np. w publicznych wystąpieniach),
- możliwość pracy indywidualnej (praca w grupie nieznajomych osób to dla dziecka z mutyzmem wybiórczym duże źródło lęku i napięcia),
- możliwość indywidualnego kontaktu z prowadzącym (prowadzący powinien być poinformowany o trudnościach dziecka i wykazywać się otwartością na jego problemy),
- aktywności sprzyjające rozluźnieniu i spontaniczności, a nie budujące napięcie (np. rywalizacja czy perfekcyjne wykonanie zadania).
Artykuł na podstawie książki Barbary Ołdakowskiej Żyłki Katarzyny Grąbczewskiej-Różyckiej “Mutyzm wybiórczy strategie pomocy dziecku i rodzinie”