Dziecko z mutyzmem wybiórczym w mojej klasie

Wpis ten dedykuję wszystkim nauczycielom, którzy dowiedziawszy się, że mają lub będą mieli w klasie dziecko z mutyzmem wybiórczym, zaczęli zastanawiać się:

„Jak mogę jej/mu pomóc?”

Pytanie to jest kluczowe w niesieniu pomocy dziecku, które milczy z powodu lęku. Uruchamia ono cały proces wsparcia w walce z tym podstępnym zaburzeniem. A zatem: „CO Z TYM ZROBIĆ?”

  1. DOWIEDZIEĆ SIĘ!

Świadomość natury, przyczyn, czynników wspierających i hamujących proces terapii znacząco wpływa na planowany i spontaniczny sposób postępowania z dzieckiem. Nauczyciel, który WIE, że dziecko z MW milczy z powodu paraliżującego lęku, a nie dlatego, że się uparło, sprawdzi jego wiedzę np. podczas przerwy, a nie na forum klasy.

 

  1. POZNAĆ DZIECKO I JEGO EDUKACYJNĄ HISTORIĘ

Obraz mutyzmu wybiórczego u każdego dziecka jest nieco inny – trudności towarzyszące temu zaburzeniu są niekiedy bardzo liczne i objawiają się z różną intensywnością. Dobra znajomość konkretnego dziecka i jego trudności pozwala dostosować oddziaływania celnie odpowiadające na jego potrzeby. Co więcej, dobra znajomość historii przebiegu tego zaburzenia pomaga zaprojektować kolejne, spójne oddziaływania.

 

  1. NAWIĄZAĆ KONTAKT Z RODZICAMI/OPIEKUNAMI

Skarbnicą wiedzy na temat dziecka są jego rodzice, a korzystanie z tego zasobu pozwala zaoszczędzić cenny czas w poznawaniu dziecka. Co więcej, pozwala sporządzić pełny obraz psychologiczny dziecka i jego rodziny, a ten potrafi być bardzo różny w zależności od okoliczności, w których znajduje się dziecko.

 

  1. DOSTOSOWAĆ SWOJE STRATEGIE POSTĘPOWANIA

Ilość sposobów na dotarcie do dziecka z MW jest nieskończona. W praktyce nauczyciela bardzo często są to momenty, które niewykorzystane w odpowiedni sposób udaremniają nawiązanie wspierającej relacji będącej podstawą walki z lękiem i milczeniem.

 

  1. WSPÓŁPRACOWAĆ ZE SPECJALISTAMI

Znajomość szerokiego spektrum dzieci z MW pozwala specjalistom zyskać kompleksowy ogląd tego zaburzenia. Bogate doświadczenie specjalisty jest zasobem, z którego nauczyciel może czerpać tyle, ile potrzebuje, by pomóc swojemu podopiecznemu.

 

  1. UWIERZYĆ W SWOJĄ MOC

Jakakolwiek pomoc dla dziecka z MW jest lepsza niż jej brak. Terapia MW to nie czary – to zestaw oddziaływań, które wspierają dziecko w najtrudniejszych obszarach funkcjonowania. W stosunkowo łatwy sposób można je poznać i tak zaaranżować pracę z dzieckiem, by być dla niego ważnym wsparciem.

 

Barbara Ołdakowska-Żyłka

Inne informacje