Jak pomóc dziecku z mutyzmem wybiórczym w szkole i przedszkolu? 12 porad dla nauczycieli

Tym artykułem rozpoczynamy cykl tekstów, w których znajdą się porady dotyczące pomocy dzieciom z mutyzmem wybiórczym. Chcemy pokazać wielorakie perspektywy i opisać, w jaki sposób środowiska mogą mieć stymulujący lub blokujący wpływ na dzieci cierpiące na to zaburzenie. Dziś przyjrzymy się nauczycielom. Porady, którymi się z wami dzielimy, oparliśmy na wieloletnim doświadczeniu w Poradni. 

Pierwszy dzień w szkole czy przedszkolu jest emocjonującym i trudnym przeżyciem dla każdego dziecka. Wejście w nową grupę rówieśników często wzbudza dużo strachu i niepewności. Pierwsze miesiące spędzone w nowym środowisku to przede wszystkim czas adaptacji. Dziecko próbuje się oswoić z otoczeniem i nawiązuje pierwsze kontakty. Adaptacja jest kwestią indywidualną, każde dziecko ma swoje tempo, a przyspieszanie tego procesu może przynieść odwrotny skutek. Dlatego pozwólmy dziecku w naturalny sposób zapoznać się z otoczeniem. Każdy rodzic i nauczyciel, który będzie się dziecku przyglądać i podążać za jego potrzebami, okaże prawdziwe wsparcie.

Warto przypomnieć, że wśród tych wszystkich zestresowanych czy podekscytowanych uczniów są dzieci zmagające się z różnymi trudnościami i dysfunkcjami. Nasza uwaga skupi się na dzieciach z mutyzmem wybiórczym. Często do szkoły czy przedszkola przychodzą dzieci, które nie miały wcześniej diagnozy. Skoro dziecko mówi w domu, to z perspektywy rodziców i opiekunów jego zachowanie nie wzbudza niepokoju. Jest tak, ponieważ  objawy mutyzmu wybiórczego u dziecka pojawiają się w środowisku, w którym nie czuje się ono bezpiecznie.

Pierwsze oznaki tego zaburzenia możemy zaobserwować między 2. a 4. rokiem życia. W tym okresie dziecko trafia do żłobka lub przedszkola. Jeżeli dziecko nie mówi przez mies. w przedszkolu – może to oznaczać, że przechodzi jeszcze okres adaptacji. Jeśli zaś dziecko nie mówi w drugim miesiącu w placówce, a mówi w domu, prawdopodobnie cierpi na mutyzm wybiorczy i powinno być skierowane na diagnozę do specjalistycznej placówki. Tam uzyska opinię ze wskazówkami do pracy zarówno dla rodziców, jak i specjalistów.

Aby  pomoc była skuteczna, niezbędna jest współpraca pomiędzy rodzicami a placówką. Dziecko z mutyzmem wybiórczym wymaga specjalistycznej opieki nie tylko w domu, ale również w szkole. Nauczyciel oprócz wykonywania swojej pracy, powinien też stymulować dziecko do pokonywania swoich barier. Jeśli zostawimy ucznia bez należytej opieki i wsparcia, objawy zaburzenia nasilą się.

Poniżej zamieszczamy 12 porad, jak możesz pomóc dziecku z mutyzmem wybiórczym w szkole czy przedszkolu. Mamy nadzieję, że nasze wskazówki okażą się dla nauczycieli dużym wsparciem.

  1. Nie wywieraj presji na komunikację werbalną, ale stwarzaj okazję do mówienia. Komunikacja niewerbalna jest lepsza niż brak komunikacji, ale staraj się stymulować komunikację werbalną.
  2. Jeżeli dziecko nie jest w stanie mówić w obecności grupy, stwórz sytuację do bycia z nim na sam.
  3. Pamiętaj, że każde wypowiedziane nawet bardzo cicho słowo jest lepsze od pokazywania.
  4. Zadbaj o bezpieczne warunki do komunikacji, np. zamknij gabinet na klucz i zapewnij, że nikt do niego wejdzie.
  5. Jeżeli dziecko zacznie mówić, pamiętaj o tym, aby nie reagować gwałtownym „aplauzem” (dziecko może się wtedy wycofać)
  6. Opisz jego sukcesy w indywidualnym kontakcie. Pamiętaj o zadawaniu pytań zamkniętych Dziecku mutystycznemu łatwiej przeczytać choćby jeden wers lub powiedzieć zwrotkę wiersza niż np. odpowiedzieć na pytanie, co robiłeś po południu.
  7. Pamiętaj, że zawsze możesz skorzystać z pomocy psychologa, który jest w twojej placówce. Wspieraj się specjalistyczną literaturą.
  8. Rozmawiaj z rodzicami i pytaj, jak dziecko funkcjonuje poza placówką.
  9. Jeśli dziecko się z tobą komunikuje, zapytaj je, jak można mu pomóc. Nie pytaj,  dlaczego nie mówi!
  10. Zawsze bądź uważny na stan emocjonalny dziecka i reaguj na jego potrzeby.
  11. Nie zadawaj dziecku zadań ponad jego możliwości.
  12. Pamiętaj dziecko z mutyzmem wybiórczym często nie zgłasza potrzeb fizjologicznych , jak też nie je i nie pije na terenie szkoły czy przedszkola. Zwróć na to uwagę!
Inne informacje